HÍREK, ÚJDONSÁGOK

2014.04.04.

Vizuális segédeszközök boltja normál és eltérő fejlődésű gyerekeknek egyaránt

 

Az akadálymentes környezetről az emberek többségének rámpák, hangos jelzőlámpák vagy Braille-írásjellel ellátott lift gombok jutnak az eszébe, meg azok az emberek, akiknek az életét megkönnyítik ezek a speciális eszközök: mozgáskorlátozottak, látás-és hallássérültek.

Pedig ez az újonnan megnyíló web-shop más fejlődési zavarral élők szüleinek, gondozóinak, szeretne segíteni. Ez a fejlődési zavar az autizmus spektrum zavar. 

Aki már foglalkozott autizmussal élő gyermekekkel, megtapasztalhatta, hogy gyakran falakba ütközik, ha a hagyományos vagy ösztönös nevelési-tanítási módszerekkel próbálkozik, megéli azt, hogy kevéssé sikerül a gyermek érdeklődését felkelteni, a figyelmét irányítani, nehezebben tud elmagyarázni, megértetni valamit.

Mi akkor a megoldás, milyen eszközökkel, módszerekkel tudjuk a legjobban segíteni a gyermekek megismerő tevékenységét, alkalmazkodását?

Az autizmussal élő gyermekek megismerő tevékenységét, megértését, a fizikai és személyi környezet autizmus szempontú akadálymentesítése alapvetően segíti. Ennek megteremtése alapozza meg a szorongásmentes, megértésen alapuló tanulást és a kölcsönös kommunikáció lehetőségét. . Mit értünk ez alatt?         

Az autizmussal élő emberek számára könnyebben feldolgozhatók a látható, konkrét, térben és időben állandó információk. Laikusként is könnyű talán ezt belátni, de kutatások eredményei is igazolták ezt az állítást. A szó elszáll, az írás megmarad-tartja egy régi mondás. A vizuális csatornán küldött üzenetek előnye, hogy pont azokat a nehézségeket küszöböli ki, melyekkel az autizmussal élő gyermekek a környezetükkel való megismerő tevékenység során küzdenek. Az autizmussal élő gyermekek számára tehát a vizuális támogatás a megértés kulcsa, az autizmus specifikus akadálymentesítés eszköze.

 

Napirend

Az átlagosan fejlődő gyermekeknek is szükségük van világos, átlátható napirendre. A rendszeresen bekövetkező tevékenységek, a megszokott rend segíti megértetni a gyermekkel azt, hogy mire számíthat, az ismerős, kiszámítható napirend a gyermek biztonságérzetét, jó közérzetét teremti meg. Segít a biológiai ritmus kialakításában, ami a nyugodt alvás-ébrenlét kialakulásának az alapja.
Az átlagos fejlődésű gyermekeket otthon és a közösségekben (bölcsőde, óvoda) szóban irányítják a szülők és gondozók, pedagógusok. Szóban beszélik meg, mi fog történni a nap folyamán. A gyermekek jó beszédértésük segítségével követni tudják az információkat, a közösségben utánozzák egymást, jól működő kommunikációs és szociális készségeiket mozgósítva segítséget, tanácsot kérnek, ha elakadnak.
Az autizmussal élő gyermekeknél gyakran tapasztalhatjuk, hogy magányosan játszanak, a változásokat nehezen viselik. Próbálják utánozni társaikat a napi tevékenységek követésében, de valódi megértés nélkül sodródnak társaik után, tanácstalanok, hogy a szabad játékhelyzetben mivel foglalhatják el magukat, esetleg a nap nagy részében ugyanazzal a játékkal foglalatoskodnak, nem próbálnak ki maguktól mást, s erre ösztönözni is nehéz őket. A gyermekével otthon lévő szülő gyakran tanácstalan, hogy mivel keltse fel gyermeke érdeklődését, hogyan vegye rá az önálló, felfedező játékra, mit tegyen, hogy a napok változatosabban teljenek.
Pedig ezeknek a nehézségeknek egy részében tud segítséget nyújtani a Napirend”, mint vizuális eszköz. Megmondja, megmutatja, hogy MIT? MIKOR? MILYEN SORRENDBEN? kell és lehet tenni.
A napirend tárgyak, fotók vagy képek segítségével összeállított egyéni részletességű „órarend” vagy „naptár”, melynek a segítségével:

- jól követhetőek a nap eseményei és azok helyszínei
-
előre jelezhetőek a változások, a bizonytalanságok
-
konkrétumokkal lehet megtölteni olyan időintervallumokat, melynek eltöltésében a gyermeknek a kreativitás hiánya miatt nehézségei vannak (pl. mivel lehet játszani a szabad játék helyzetben)
- a gyermek látja, mit vár el tőle a környezete (pl. mosson kezet ebéd előtt)
- a nehezen megfogható, értelmezhető „idő” konkréttá és kézzelfoghatóvá válik

Folyamatábra

Gyakran tapasztalható jelenség, hogy az autizmussal élő gyermek bizonyos tevékenységekben (öltözés, kézmosás, rendrakás) sokkal önállótlanabb, mint ahogyan a képességeit tekintve elvárnánk tőle. Nem tudja, hogyan kezdjen hozzá a rendrakáshoz, nem jut eszébe, milyen sorrendben kell felöltöznie és levetkőznie, hogyan kell megmosnia a kezét vagy elkezdeni a tevékenységet, elakad, nem jut eszébe a következő lépés. Ebben tud segíteni a folyamatábra, ami logikus sorrendben egyenként, egymást követően lerajzolja az adott tevékenység lépéseit, ha kell, akkor a hozzá szükséges eszközöket is (pl. festésnél készítse elő az ecsetet, festéket, vizes poharat, törlő kendőt). A gyermeknek csak követnie kell a folyamatábrát.

Mit is forgalmazunk?

templatemo.com

Termékeink között napirendi kártyák nagy választékban, valamint folyamatábrák ( ezek is folyamatosan bővülő választékban) és egyéb olyan eszközök, melyek segítenek a gyerekeknek a  reggeli, napközbeni és esti feladatoknak megértésében és végrehajtásában.
Ezek a termékek nagyrészt kézzel rajzolt, könnyen felismerhető képekből állnak, melyeket a gyerekek magyarázat nélkül is megértenek. A kártyák segítségével megtervezhető számukra az egész napi tevékenység, ha ránéznek, mindig pontosan tudják, mi miután következik. A kártyák többféle kiszerelésben kaphatók, otthoni és hordozható kivitelben is, melyet bárhová magukkal vihetnek.